چرا نیسان یک باطری برای خودروی برقی خود ساخت؛ قسمت اول

چرا نیسان یک باطری برای خودروی برقی خود ساخت؛ قسمت اول

قسمت اول

چرا نیسان یک باطری ساخت؟ آقای تاکِشی میاموتو سرپرست پروژه بخش تولید انرژی موردنیاز خودروهای برقی پاسخ این سؤال را می‌دهد: «حتی اگر می‌خواستیم با تولیدکنندگان باطری معامله کنیم، آن نوع باطری که به درد ما بخورد در بازار پیدا نمی‌شد». بزرگ‌ترین علت برای این مساله، بلندپروازی ما در نیسان است: «باطری باید با کل مجموعه هماهنگ باشد. اگر با همان دقت خودمان باطری را نسازیم، قادر نخواهیم بود به هدف‌مان که راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقل جدید با خودروهای برقی است جامه عمل بپوشانیم». طراحی و ساخت یک باطری که متناسب با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودروی موردنظر باشد، راندمان انرژی خودروی برقی مذکور را افزایش می‌دهد. به همین ترتیب این استدلال همچنین در مورد موتور برقی و اینورتر نیز صدق می‌کند: تمام اجزای یک خودروی برقی باید به نحوی طراحی و ساخته شوند که از نظر ساختاری وابسته به مفهوم کلی خودروی برقی موردنظر باشند.

دلیل دیگر برای تولید باطری مخصوص به خود نیسان، هزینه است. نیسان لیف یک خودروی تولید سری برای مصرف‌کننده عام است بنابراین باید با قیمتی فروخته شود که در حد توان مالی اکثر افراد جامعه باشد. کاهش هزینه تولید باطری عامل اصلی در کاهش هزینه‌های کلی تولید خودرو است.

میاموتو در سال ۱۹۸۱ به نیسان ملحق شد. میاموتو پس از همکاری در طراحی و تولید باطری در یکی از اقدامات قبلی نیسان برای تولید خودروی برقی، مهندس مسئول تولید باطری نیسان لیف شد. تجربه کار با خودروهای برقی که حوزه‌ای نو در صنعت خودرو محسوب می‌شود، در کیفیت محصول نهایی عاملی اثرگذار است.

نیسان هم‌اکنون سابقه قابل ‌توجهی در زمینه خودروهای برقی دارد. تجربیات، یافته‌ها و راه‌کارهای حاصل‌شده از خودروی برقیAltra EV تولید سال ۱۹۹۸ و خودروی Hypermini تولید سال ۱۹۹۹، در توسعه و تولید نیسان لیف جدید نقش بسیار مهمی داشتند. به‌عنوان ‌مثال اطلاعات به‌دست‌آمده درباره نحوه استفاده رانندگان از یک خودروی برقی یا عملکرد حرارتی باطری، کمک بزرگی به فرآیند تحقیق و توسعه نیسان لیف کرده است.

پیش از اینکه لیف به فروش برسد، آزمایش‌هایی با یک خودروی نمونه اولیه به مدت بیش از یک سال در آریزونا، کالیفرنیا، نیویورک، دیترویت و مکان‌های دیگر انجام شد تا اطمینان حاصل شود که آیا اطلاعات به دست آمده از خودروهای برقی پیشین در عمل می‌تواند برای تولید خودروی جدید به کار گرفته شود یا خیر.

یک باطری بدون سیستم خنک‌کننده؟

وقتی نیسان لیف به‌طور رسمی معرفی شد یکی از جنبه‌‌های فناوری آن بیش از هر چیز باعث شگفتی مهندسان خودروسازهای دیگر شد: باطری نیسان لیف فاقد سیستم خنک‌کننده است. برای دستیابی به این مهم، حرارت با تنظیم مقاومت داخلی باطری کنترل می‌شود. مهندسان بر اساس یافته‌های حاصل از فناوری پیشین خودروهای برقی، شبیه‌سازی‌هایی برای سنجش افزایش حرارت در مدل مفهومی لیف، مقدار جریان برق استفاده شده و تعداد دفعات شارژ باطری انجام دادند.

وقتی یک باطری سیستم خنک‌کننده داشته باشد، فضا و هزینه بیشتری نیاز خواهد داشت که باعث می‌شود هم قیمت خودرو بالاتر برود و هم عمر باطری کاهش یابد. در مجموع یک باطری بدون سیستم خنک‌کننده، تجربه بهتری برای راننده به ارمغان می‌آورد.