روح نیسان در جسم مرسدس‌بنز: مرسدس اکس‌کلاس رونمایی شد

روح نیسان در جسم مرسدس‌بنز: مرسدس اکس‌کلاس رونمایی شد

مرسدس‌بنز از خودروی مفهومی جدیدی به نام اکس‌کلاس رونمایی کرد.

اما اکس‌کلاس یک خودروی مفهومی معمولی نیست. به دو دلیل: اول اینکه این خودرو، کلاس جدیدی در خودروهای مرسدس بنز باز کرده است: کلاس X. بعد از ورود مرسدس به بازار  SUV و کراس‌اوور با کلاس G و GL و… اکنون نوبت به کلاس وانت‌ پیکاپ رسیده است و مرسدس اکس‌کلاس، نشان از تمایل مرسدس بنز به ورود به این بازار را دارد. دلیل دوم اینکه این خودرو، بر پلتفرم نیسان استوار است. در واقع این نیسان ناوارا است که رنگ و بوی مرسدس به خود گرفته و به نام مرسدس اکس‌کلاس ارائه شده است. یکی از اصلی‌ترین اهداف تشکیل اتحاد استراتژیک رنوـ‌نیسان، طراحی پلتفرم‌های مشترک بود. در واقع رنو و نیسان دانش خود از طراحی شاسی را با یکدیگر به اشتراک گذاشته‌اند و شاسی‌هایی را طراحی می‌کنند که به راحتی می‌توانند «خمیر مایه» طراحی خودروهای جدید و متفاوتی شوند. رنو آلاسکان که به زودی توسط رنو به بازار عرضه می‌شود نیز بر پایه پلتفرم نیسان ناوارا ساخته می‌شود. انتخاب این پلتفرم توسط مرسدس بنز نیز مهر تاییدی است بر کیفیت و دقت طراحی این پلتفرم.

%d9%86%db%8c%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%86%d8%b2-%db%b0%db%b2

مرسدس اکس‌کلاس، ظرفیت باری معادل ۱٫۱ تن و قابلیت کشش ۳٫۵ تن را دارد. این ارقام در بازار خودروهای پیکاپ واقعاً تحسین‌برانگیز هستند و مجله تخته‌گاز، آن را «فراتر از رقابت» توصیف می‌کند. سیستم تعلیق عقب این خودرو نیز از نوع مستقل است و فنرلول‌ها وکمک‌فنرهای به کار رفته در این تعلیق، نوید سواری یک «مرسدس بنز» را می‌دهند. همچنین این خودرو مجهز به ۳ قفل دیفرانسیل است، یک قفل در هر محور، و یک قفل بین محور عقب و جلو. در نتیجه اکس‌کلاس از نظر قابلیت آفرود نیز کاملاً قدرتمند ظاهر می‌شود.

مرسدس برای نشان دادن جدیت خود، دو مدل اکس‌کلاس را معرفی کرده است. مدل اول، خودرویی است که مرسدس آن را «ماجراجوی قدرتمند» می‌نامد. این خودرو با لاستیک‌های فاق بلند و عاج‌دار، متناسب با سفرهای آفرودی سنگین طراحی ‌شده و روح «ماجراجویی» بر آن حاکم است. تودوزی این خودرو نیز از پلاستیک، فلز و فیبر کربن انتخاب شده است. مدل دیگر این خودرو که بنز نام «مکتشف باکلاس» را برای آن انتخاب کرده، بیشتر حال و هوای سواری و «آنرود» دارد. این خودرو با لاستیک‌های شهری و فاق کوتاه عرضه شده و کمی لوکس‌تر است. تودوزی آن نیز از جنس چوب و پارچه است و کابین آن بیشتر حال و هوای «بنز» را تداعی می‌کند. مدل آفرود نسبت به مدل آنرود، کمی مرتفع‌تر نیز هست و ارتفاع آن از سطح زمین برای آفرودهای سنگین کاملا مناسب است.

%d9%86%db%8c%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%86%d8%b2-%db%b0%db%b3

پیش از آنکه هیجان‌زده شویم، باید یادمان باشد که هر دو مدل اکس‌کلاس فعلاً در حد خودروهای مفهومی هستند و معلوم نیست که مرسدس بنز تصمیمش را برای تولید انبوه آن‌ها عملی کند. اما از سوی دیگر استفاده مرسدس‌بنز از پلتفرم شرکت نیسان، نشان‌دهنده آن است که این شرکت قصد دارد ورود خود به بازار وانت پیکاپ را تسهیل کند و چه از نظر هزینه‌های تحقیق و توسعه و طراحی و چه از نظر هزینه‌های تولید، ریسک خود را کاهش دهد. اگر قصد مرسدس‌بنز تنها رونمایی از یک طراحی مفهومی بود، الزامی به استفاده از پلتفرم وجود نداشت و این تصمیم، احتمال تولید اکس‌کلاس را بالاتر می‌برد.