عرضه‌ی ۱۰ خودروی برقی تا سال ۲۰۲۰ توسط نیسان

عرضه‌ی ۱۰ خودروی برقی تا سال ۲۰۲۰ توسط نیسان

سخنرانی مدیرعامل نیسان در نمایشگاه اتومبیل نیویورک سال ۲۰۱۶

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت نیسان، کارلوس گوسن در آغاز نمایشگاه خودروی نیویورک سال ۲۰۱۶ یک نکته کلیدی و مهم را مطرح کرد.

وقتی از کارلوس گوسن پرسیده شد که چرا روند استقبال از خودروهای برقی کُند بوده و به نظر می‌رسد همچنان به‌کندی پیش رود، سه دلیل برای این موضوع مطرح کرد. او اظهار داشت که به مساله استانداردهای آلایندگی به‌اندازه‌ای که ضرورت دارد رسیدگی و توجه نمی‌شود، اما این موضوع همیشگی نیست و به‌زودی وارد عصری می‌شویم که استفاده از خودروهای برقی تنها راه برای مواجه شدن با چالش تغییر آب‌وهوا و آلاینده‌های دی‌اکسیدکربن خواهد بود. به گفته گوسن ما در یک روند «کاهش یا کندی موقتی» هستیم. نکته بعدی اینکه هزینه‌های نسبتاً بالای خودروهای برقی در مقایسه با نمونه‌های مشابه خودروهای درون‌سوز، به این معناست که هنوز خودروهای برقی، حتی ارزان‌ترین آن‌ها، جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شوند و در پایان کمبود زیرساخت‌های فعلی برای شارژ خودروهای برقی در مقایسه با بنزین ارزان که همه‌جابه‌وفور یافت می‌شود، باعث شده تا بسیاری از رانندگان از خودروهای برقی کنونی با برد حرکتی ۱۶۰ کیلومتری اجتناب کنند.

قابلیت اتصال به اینترنت و فناوری خودران با روش‌هایی که ما به‌تازگی‌روی آن‌ها کار می‌کنیم، به‌زودی ماهیت رانندگی را متحول خواهند کرد.

خودروهای سلول سوخت هیدروژنی بیشتر از خودروهای برقی دچار مشکل کمبود زیرساخت‌ها هستند. گوسن تقریباً سوخت هیدروژن را به‌عنوان جایگزین سوخت‌های فسیلی و منابع الکتریکی رد کرد و اظهار داشت که فقط حدود ۱۰ ایستگاه سوخت هیدروژن در ایالت متحده وجود دارد و ساخت ایستگاه‌های هیدروژنی، بسیار دشوارتر از ساخت ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی است.

گوسن گفت که شرکت نیسان متعهد می‌شود تا خودروهای برقی واقعاً ارزان‌قیمت وارد بازار جهانی کند و این خودروهای برقی، بهترین گزینه‌ برای تکمیل فناوری‌ خودروهای خودران هستند.

مدیرعامل نیسان تأکید کرد که خودروهای خودران، خودروهای «بدون راننده»  نیستند. شرکت نیسان در تلاش برای متقاعدکردن مقامات رسمی ایالت متحده، ژاپن و اتحادیه اروپا است تا قوانین را طوری تغییر دهند که سطح بالاتری از فناوری خودران بدون نیاز به دخالت راننده مجاز شمرده شود. پیش‌بینی شرکت نیسان این است که در شهرهای آینده «خودروی برقی در تمام امور دخیل می‌شوند».

%d8%b9%d8%b1%d8%b6%d9%87%e2%80%8c%db%8c-10-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d8%aa%d8%a7-%d8%b3%d9%84-2020-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%d9%86%db%8c%d8%b3%d8%a7%d9%86

در این راستا گوسن وعده داد که شرکت نیسان تا سال ۲۰۲۰ ده خودرو با ویژگی‌های کاربردی و قابل‌توجه خودران به بازار عرضه خواهد کرد. به نظر می‌رسد که منظور وی فراتر از سیستم پارک خودکار یا سیستم کمکی حفظ لاین در مسیر حرکت باشد. گوسن افزود «نیسان با این محصولات، قلب بازار خودروهای تولید انبوه را هدف قرار داده است.» و مجدداً درباره اهداف شرکت نیسان برای عرضه فناوری خودران در حد توان مالی خریداران عادی صحبت کرد.

گوسن همچنین اظهار داشت که مصرف‌کنندگان از اولین نسل‌های خودروهای برقی بسیار راضی بوده‌اند. به‌عنوان‌مثال نیسان لیف در صدر رضایتمندی مشتریان شرکت نیسان قرار دارد و از این نظر با خودروی سوپر اسپرت نیسان یعنی GT-R برابری می‌کند. با این توصیفات به نظر می‌رسد یکی از گزینه‌های اصلی برای فهرست «۱۰ خودروی خودران نیسان در سال ۲۰۲۰»، نسل بعدی نیسان لیف باشد.