پیشرفت‌های چشمگیر اتحاد رنوـ‌نیسان در کاهش تبعیض جنسیتی

پیشرفت‌های چشمگیر اتحاد رنوـ‌نیسان در کاهش تبعیض جنسیتی
  • اتحاد رنوـ‌نیسان تعداد بسیاری از مدیران ارشد خود را در سال ۲۰۱۶ از میان زنان برگزیده است.
  • در نیسان، نسبت تعداد زنان در مقام‌های مدیریتی، دو برابر میانگین شرکت‌های بزرگ در ژاپن است.
  • رنو و نیسان با تلاش‌های گسترده‌شان در زمینه برابری جنسیتی، توانسته‌اند از جمله سازمان‌های پیشرو در این زمینه باشند.

همزمان با کنفرانس سالیانه انجمن اقتصادی و اجتماعی زنان  در سال ۲۰۱۶، رنوـ‌نیسان تعهد خود را برای افزایش برابری جنسیتی تازه می‌کند. این اتحاد در سال گذشته توانسته پیشرفت‌های بزرگی در این زمینه داشته باشد.

رنو و نیسان، تعداد زیادی از زنان را به سمت‌های مدیریتی ارشد گماشته‌اند:

  • ورونیک سارلاـ‌دیپوته: معاون خرید کل اتحاد در سراسر دنیا، و رئیس و مدیرعامل سازمان خرید رنو‌ـ‌نیسان
  • کلوتیلد دلبوس: معاون اجرایی و مدیر مالی گروه رنو، و رئیس هیات‌مدیره بانک RCI
  • ماریا گونزالز: مدیر نیسان در مکزیک

کارلوس گوسن، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره اتحاد، می‌گوید: «تعهد ما به برابری جنسیتی، در راستای ارتقای توانمندی‌های رقابتی ماست. ما می‌خواهیم برای بهترین استعدادها در سرتاسر جهان، شرکتی جذاب باشیم». او می‌افزاید: «ما برای ارتقای برابری جنسیتی در کل سطوح کاری در اتحاد، گام‌های مهمی برداشته‌ایم. هرچند که مفتخریم در زمینه برابری جنسیتی، یکی از بهترین شرکت‌ها در کل صنعت هستیم، اما هنوز برنامه‌های گسترده‌تری داریم و به انجام آن‌ها پایبند هستیم». درصد کارکنان زن شرکت رنوی فرانسه و نیسان ژاپن در سال گذشته به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای، به‌خصوص در سطوح مدیریتی افزایش یافته است.

در نیسان، نسبت تعداد بانوان در مشاغل مدیریتی، از ۸٫۲ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۹٫۱ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است. طبق آمارهای وزارت سلامت، کار و رفاه ژاپن، این عدد در مقابل میانگین شرکت‌های بزرگ ژاپنی بسیار چشمگیر است. در ژاپن، شرکت‌هایی که بیش از ۱۰۰۰ پرسنل دارند، به‌طور میانگین تنها ۳٫۷ درصد مشاغل مدیریتی خود را به زنان سپرده‌اند. زنان در سال ۲۰۱۶ توانسته‌اند ۷ درصد کل موقعیت‌های شغلی مدیریتی را در ژاپن تصاحب کنند. این عدد نسبت به سال ۲۰۰۸ که تنها ۲ درصد مدیران ژاپنی زن بودند، بیش از سه برابر شده است. در آوریل ۲۰۱۶ زنان ۱۳ درصد کل مشاغل مدیریتی در کل شرکت‌های نیسان در جهان را در اختیار گرفته‌اند که این عدد در سال ۲۰۰۸، ۷ درصد بوده است. هدف نیسان این است که نسبت تعداد زنان در مشاغل مدیریتی را در سال ۲۰۱۷ به ۱۴ درصد افزایش دهد.

افتخارات مدیران موفق زن در اتحاد رنوـ‌نیسان

در سال ۲۰۱۶ بسیاری از مدیران زن اتحاد رنو‌ـ‌نیسان توانستند جوایز و افتخاراتی را در زمینه کسب‌وکار از آن خود کنند. از جمله:

  • چهار تن از مدیران ارشد اتحاد توسط موسسه «اخبار اتومبیل اروپا» در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان «زنان پیشرو» معرفی شدند: مونا سپهری (ایرانی‌الاصل)، ماری فرانسوا دامسین، اگنتا دالگرن (مدیر طراحی کلاس سی و خودروهای الکتریکی گروه رنو) و جودیث ریچاردسون (معاون خرید نیسان اروپا).
  • اگنتا دالگرن توسط موسسه مستقل «زنان و خودروها در اروپا» به‌عنوان زن سال ۲۰۱۶ برگزیده شد. همچنین ۲۸ سپتامبر، درست پیش از نمایشگاه خودروی پاریس، موسسه «اخبار اتومبیل اروپا» اگنتا را در میان چندین کاندیدای مرد و زن در سراسر صنعت خودروی اروپا، برای جایزه «یورو استار» برگزید.
  • نیسان گواهی «پلاتینوم کورومین» را از سوی وزارت سلامت، کار و رفاه ژاپن دریافت کرد. این گواهی به شرکت‌هایی اعطا می‌شود که حمایت ویژه‌ای از کارکنان دارای فرزند به عمل می‌آورند. نیسان اولین شرکت خودروسازی است که این گواهی را دریافت می‌کند.
  • نیسان توسط بورس توکیو به‌عنوان شرکت «برند نادشیکو» شناخته شده است. کسب این افتخار در چهار سال پیاپی، به دلیل حمایت نیسان از زنان در محیط کار است.

 

فعالیت‌های اتحاد رنوـ‌نیسان در راستای توانمندسازی زنان

  • از سال ۲۰۱۰ در بیشتر کشورهایی که رنو در آن‌ها فعالیت‌ می‌کند، زنان می‌توانند از ابزارهای توسعه و تعالی فردی نظیر کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی رهبری، در کنار منتورینگ و کوچینگ (آموزش و مشاوره) شخصی بهره‌مند شوند. این فعالیت‌ها بخشی از برنامه «زنان در رنو» هستند.
  • نیسان توسعه برنامه خرده‌فروشی خودرو «زنان مقدم‌اند» را ادامه می‌دهد. نمایشگاه‌های خودرویی که عضو برنامه «زنان مقدم‌اند» باشند، اکثراً توسط زنان مدیریت می‌شوند و کارکنان آن‌ها نیز اکثراً زن هستند. برای مثال، نمایندگی فوچو در حومه شهر توکیو، با طراحی داخلی زیبا و شیک، یک زمین‌بازی کودکان را در خود جای داده است. هدف نیسان این است که تجربه خرید برای دو دسته از مشتریان بهبود یابد: زنان، و کسانی که برای اولین بار خرید می‌کنند. تا سپتامبر ۲۰۱۶ نیسان ۲۷۲ نمایشگاه خود را به عضویت برنامه «زنان مقدم‌اند» در آورده است.
  • نیسان درصد زنان را در نیروهای فروش خود افزایش داده است. هم‌اکنون زنان ۹٫۹ درصد نیروهای فروش نیسان را تشکیل می‌دهند. عددی که در میانه سال ۲۰۱۵، ۸٫۵ درصد بوده است. هدف نهایی برنامه، رسیدن به ۱۰ درصد است.

هدف رنوـ‌نیسان در انجمن زنان، «رسیدن به قله» است

رنو و نیسان هر سال پیشرفت‌های خود را در زمینه برابری جنسیتی در کنفرانس سالیانه انجمن اقتصادی و اجتماعی زنان ارائه می‌دهند. محل کنفرانس امسال در دوویل فرانسه است. هدف این گردهمایی سالیانه که اتحاد رنوـ‌نیسان از سال ۲۰۰۶ آن را حمایت می‌کند، این است که جایگاه زنان در صنایع، دانشگاه‌ها و فضای سیاسی و اجتماعی ارتقا یابد.

  برچسب ها: