چه کسی نیسان‌ها را اسپورت می‌کند؟

چه کسی نیسان‌ها را اسپورت می‌کند؟

حتماً درباره «تیونینگ» یا اصطلاحاً «اسپورت کردن» خودرو شنیده‌اید. در ایران معمولاً تیونینگ خودرو به استفاده از فنرهای کوتاه‌تر و «خواباندن» ماشین، نصب سپر‌ها و فلاپ‌ها، چراغ، رینگ و سر اگزوز اسپورت محدود می‌شود. در نتیجه معمولاً خودروهای «اسپورت ‌شده» که در ایران می‌بینید، از نظر عملکرد هیچ تفاوتی با خودروی «استاندارد کارخانه» ندارند.

متأسفانه مفهوم تیونینگ در ایران به‌درستی جا نیفتاده و معنای آن تنها تغییر ظاهر خودرو است. اما اصطلاح «تیونینگ» بیش از هر چیز دیگری به تقویت «موتور» خودرو برمی‌گردد. تقویت موتور، یک کار تخصصی و فنی است و از عهده هر کسی ساخته نیست. در دنیا کارگاه‌ها و شرکت‌های بزرگی هستند که وظیفه تیونینگ خودروها را بر عهده دارند.

یکی از اصطلاحات اصلی در حوزه تیونینگ، تجهیزات «استوک» است. هر خودروساز، خودروی خود را با تجهیزات استانداردی به بازار روانه می‌کند. به این تجهیزات استاندارد «استوک» گفته می‌شود. بنابراین در تیونینگ، هدف اصلی تغییر یک خودروی «استوک» به یک خودروی «اسپورت» است.

شرکت‌های بزرگ خودروسازی معمولاً یک زیرمجموعه اختصاصی برای تولید خودروهای اسپورت دارند. مثلاً بخش اسپورت نیسان با نام «نیسمو»، بخش اسپورت رنو با نام «رنو اسپورت» و بخش اسپورت مرسدس ‌بنز با نام «AMG» فعالیت می‌کند. هامان، منصوری و… نیز مجموعه‌هایی هستند که مستقلاً به تیونینگ و ساخت نسخه‌های تقویت‌شده خودروها می‌پردازند. یکایک این مجموعه‌ها با کوله‌باری از دانش فنی و تجربه، به ساخت خودروهایی اسپورت و هیجان‌انگیز می‌پردازند و با یکدیگر در جذب مخاطبان به رقابت می‌پردازند.

NissanJuke-RS01

برند «نیسمو» که نام خود را از اختصارِ «نیسان موتوراسپورت» گرفته است، در سال ۱۹۸۴ پایه‌گذاری شد. نیسمو با حدود ۲۰۰ نفر پرسنل، علاوه بر تولید نسخه‌های خاص و اسپورت خودروهای نیسان، با طراحی و ساخت خودروهای مسابقه‌ای، در مسابقات مختلف اتومبیل‌رانی نیز شرکت می‌کند. تمام سهام نیسمو متعلق به شرکت نیسان است.

برای مثال، بخش نیسمو، جوک نیسمو و جوک نیسمو RS را به بازار عرضه می‌کند. جوک نیسمو از نظر عملکرد فنی بسیار نزدیک به جوک اسپورت (توربو) است که توسط شرکت جهان نوین به بازار ایران عرضه شده است. جوک نیسمو از همان پیشرانه و سیستم انتقال قدرت استفاده می‌کند و تفاوت اصلی آن با جوک اسپورت، استفاده از سیستم تعلیق، رینگ‌ها و کیت بدنه اسپورت است. در نسخه RS اما نیسمو خود را بهتر نشان می‌دهد و با ارتقای عملکرد موتور، قدرت موتور را از ۱۹۰ به ۲۱۵ اسب بخار می‌رساند. نیسان GT-R نیسمو نیز چنین تغییراتی را تجربه می‌کند و قدرت آن از ۵۶۵ به ۶۰۰ اسب بخار ارتقا می‌یابد.

اما از آنجا که بسیاری از مصرف‌کنندگان علاقه دارند که خودروهای خود را به سبک خود اسپورت کنند، شرکت‌های دیگری نیز به ارائه تجهیزات و کیت‌های تیونینگ برای نیسان می‌پردازند. مثلاً شرکتی به نام Switzer Performance یک کیت تیونینگ توربو با نام P800 برای نیسان GT-R ارائه می‌کند که قدرت موتور این خودرو را به ۸۰۰ اسب بخار می‌رساند.

کیت‌های تیونینگی که توسط شرکت‌های متفرقه عرضه می‌شوند، معمولاً توسط خودروسازها مورد تأیید نیستند و استهلاک خودرو را افزایش می‌دهند.