گزارشی از حضور نیسان در نمایشگاه CES 2017

گزارشی از حضور نیسان در نمایشگاه CES 2017

فناوری خودروهای خودران، کورتانا، و نسل بعد نیسان لیف

CES نمایشگاهی است که با نیم قرن سابقه، هر سال در لاس‌وگاس امریکا برگزار می‌شود و فناوری‌های نوظهور و نسل بعد در این گردهمایی نمایش داده می‌شوند. بدون شک نیسان نیز به عنوان یکی از پیشتازان فناوری خودرو ـ خصوصاً فناوری هوشمند ـ با دستی پر به این نمایشگاه آمده است.

مدیرعامل نیسان، آقای کارلوس گوسن در این نمایشگاه پشت تریبون رفت و درباره آینده صنعت خودرو و نقش نیسان سخنرانی کرد. در این سخنرانی، او قدم‌های زیادی را برشمرد که شرکت نیسان در سال‌های آینده برای هوشمندسازی صنعت حمل و نقل بر خواهد داشت.

نیسان لیف جدید

کارلوس گوسن بالاخره جزئیاتی درباره نیسان لیف نسل بعد را افشا کرد. این خودرو با فناوری نیمه‌خودران ProPilot عرضه خواهد شد. این فناوری امروز در خودروی نیسان سیرِنا که در بازار ژاپن عرضه می‌شود، نصب شده است.

گوسن همچنین بر عزم جزم نیسان برای استفاده از نیسان لیف در شبکه توزیع انرژی تاکید کرد. او درباره خودروهایی صحبت کرد که می‌توانند به خانه‌ها و ساختمان‌ها انرژی برق برسانند، و حتی مستقیما به عنوان یک تأمین‌کننده انرژی به شبکه برق متصل شوند. ساختمان مرکزی جدید نیسان در اروپا نیز پس از افتتاح، از فناوری انرژی الکتریکی خودروـ‌به‌ـ‌ساختمان و خودرو‌ـ‌به‌ـ‌شبکه بهره خواهد برد.

هوش مصنوعی و خودروهای خودران

نیسان به دنبال راه‌اندازی سیستمی است که آن را «حمل و نقل خودران یکپارچه» می‌نامد. این سیستم، یک راهکار جامع است که هدف آن، کمک به خودروهای خودران نسل اول است. هنگامی که اولین خودروهای واقعا خودران، با موقعیت‌هایی روبرو شوند که نمی‌توانند خودرو را به درستی کنترل کنند، این سیستم به کمک آن‌ها می‌آید.

خودروهای خودران متصل به این سیستم، با یک مرکز فرماندهی در ارتباط خواهند بود. هنگامی که هر خودرو با یک موقعیت دشوار مواجه می‌شود، متوقف شده و از مرکز فرماندهی کمک می‌خواهد. مثالی از این موقعیت‌ها، این است که پلیس یا راهداری، راه را مسدود کرده و یک افسر با دست علامت توقف می‌دهد. خودروهای خودران نسل اول هنوز به تنهایی نمی‌توانند چنین چالش‌هایی را مهار کنند.

در این هنگام، یک «انسان» که نیسان او را «مدیر حمل و نقل» می‌نامد، به تصاویر و اطلاعات ارسال شده از خودرو نگاه می‌کند و تصمیم می‌گیرد که چگونه با این موقعیت برخورد کند. از این لحظه، کنترل خودرو به دست مدیر حمل و نقل خواهد بود و زمانی که چالش برطرف شود، خودرو مجددا به تنهایی کنترل خود را بر عهده می‌گیرد.

با تکرار این تماس‌ها، سیستم «حمل و نقل یکپارچه» به کمک هوش مصنوعی، یاد می‌گیرد که چگونه باید از یک موقعیت عبور کند، و راهکار عبور از این موقعیت را به سایر خودروها نیز اطلاع می‌دهد. بدین ترتیب، مثلا در یک ایست انسداد راه، همه خودروها می‌دانند که چگونه باید از این نقطه عبور کنند.

nissan-propilot-4

خودروهای تجاری بدون راننده

نیسان در نظر دارد تا با یک شرکت کسب و کار اینترنتی در ژاپن به نام DeNA همکاری کند تا در فرصت باقی‌مانده تا سال ۲۰۲۰، آزمایش‌هایی روی خودروهای تجاری بدون سرنشین انجام دهد. نیسان قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ با تکیه بر این آزمایش‌ها، فناوری خودروهای تجاری خودران را در توکیو به کار گیرد. اتحاد رنوـ‌نیسان دانش فنی خود در زمینه خودرو را به میدان می‌آورد، و شرکت «دنا» مسئول ارتقای تجربه کاربر خواهد بود.

اتحاد رنو‌ـ‌نیسان قصد دارد تا در ۴ گام فناوری‌های خودران را توسعه دهد. مرحله اول،  فناوری ProPilot است که خودرو را در بزرگراه‌ها در یک خط نگه می‌دارد و صورت نیاز، ترمز می‌کند. مرحله دوم، توسعه این فناوری به بزرگراه‌هایی با چند لاین است و مرحله سوم، توسعه فناوری خودران به محیط‌های شهری است. در گام چهارم نیز این اتحاد، فناوری خودروهای «بدون راننده» را معرفی خواهد کرد.

کورتانا در خودرو

نیسان به توسعه همکاری خود با شرکت مایکروسافت ادامه خواهد داد. هدف این همکاری، راه‌اندازی خدمات و نرم‌افزارهای متصل جدید در خودروهاست. در آینده از پلتفرم رایانش ابری «مایکروسافت آزور» برای به‌روز‌رسانی، تعمیر و نگهداری آنلاین و ناوبری پیشرفته خودرو استفاده خواهد شد. همچنین «مایکروسافت کورتانا» برای خلق تجربه‌ای بهتر در زمینه «تشخیص صدا» به کار گرفته خواهد شد. در کنار این موارد، تنظیمات شخصی پیشرفته‌تری نیز برای خودروهای شخصی و اشتراکی اضافه خواهد شد.

renault-nissan-microsoft-inline

آیا این تغییرات زیاد به نظر می‌آیند؟ قطعا این‌گونه است. اما برنامه‌های نیسان مشخصا این شرکت را به سوی ورود همه‌جانبه به صنعت خودروهای خودران هدایت می‌کند. کمی زمان می‌خواهد، اما نیسان می‌خواهد اولین شرکتی باشد که این فناوری‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد، و در ادامه اولین شرکتی باشد که این فناوری‌ها را به صورت کاملا کاربردی به بازار عرضه می‌کند.