موتور ۳ سیلندر نیسان، سبک، کوچک و کم‌مصرف

موتور ۳ سیلندر نیسان، سبک، کوچک و کم‌مصرف

HR12DE یک موتور ۳ سیلندر کوچک و سبک­ وزن است که برای رانندگی روزمره طراحی شده است. این موتور در دورهای پایین و میانی گشتاور بالایی تولید می­‌کند و همچنین مصرف سوخت بسیار پایینی دارد. علاوه بر این، این موتور بااینکه فقط ۳ سیلندر دارد از نظر صدا و لرزش مشابه یک موتور ۴ سیلندر است.

 

عملکرد موتور  ۳ سیلندر نیسان

کاهش مصرف سوخت:

یکی از راه­ها برای کم کردن مصرف سوخت کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک موتور است. این موتور ۳ سیلندر، قطعات متحرک کمتری نسبت به یک موتور ۴ سیلندر دارد. کاهش تعداد قطعات تشکیل‌‌دهنده موتور باعث کاهش اصطکاک می­شود و در نتیجه مصرف سوخت کاهش می‌یابد. در عین حال، کاهش قطعات متحرک باعث بهبود راندمان احتراق نیز می­شود و عامل مؤثر دیگری در کاهش مصرف سوخت است.

03

کاهش لرزش و صدا:

به‌طورکلی یک موتور ۳ سیلندر سر­و­صدا و لرزش بیشتری نسبت به یک موتور ۴ سیلندر دارد. با استفاده از یک ارتعاش­گیر خارجی برای کاهش لرزش و صدا، این موتور ۳ سیلندر صدا و لرزشی مشابه یک موتور ۴ سیلندر تولید می­‌کند.

 

پیکربندی فناوری

بهبود راندمان احتراق:

با طولانی­تر­ شدن حالت آشفتگی جریان در مرکز محفظه احتراق از طریق بازطراحی شکل محفظه احتراق و استفاده از پیستون­هایی با سطح گود ­رفته (پیستون کف گود)، وقوع پدیده ناک یا ضربه مهار شده است. نتیجه این تغییرات بهبود راندمان احتراق و کاهش مصرف سوخت است. به‌طورکلی، در موتورهای بنزینی هرچه احتراق سریع‌تر روی دهد بهتر است و می‌توان عملکرد بهتری از موتور انتظار داشت. اما درصورتی‌که احتراق خیلی سریع روی دهد، ضربه احتراق پیش از رسیدن پیستون به مرگ بالا، به پیستون برخورد می‌کند و موتور به لرزش شدیدی می‌افتد. در نتیجه نمی‌توان بدون تغییر شکل محفظه احتراق، جرقه را از حد معینی سریع‌تر اعمال کرد.

02

کاهش ارتعاش و لرزش موتور توسط ارتعاش­گیر خارجی:

این ساختار با قرار دادن وزنه­های تعادل در هر دو طرف میل­لنگ، تعادل آن را اصلاح می­کند. در نتیجه تکان­ها و لرزش­های عمودی که مشکل رایج موتورهای ۳سیلندر است کاهش می­یابد و صدا و لرزش این موتور در حد یک موتور ۴ سیلندر خواهد بود.

01