نیسان ایکس‌تریل و تویوتا راو ۴ : نبرد تن به تن دو ژاپنی

نیسان ایکس‌تریل و تویوتا راو ۴ : نبرد تن به تن دو ژاپنی

شاسی‌بلند‌های متوسط شهری هم‌اکنون جزو پرطرفدار‌ترین کلاس‌های خودرویی در بازار هستند و تمام خودروسازان بزرگ و مطرح دنیا سعی دارند که برگی برنده در این کلاس داشته باشند. امروز حتی خودروسازانی نظیر بنتلی و رولز‌‌ـ‌رویس هم که چندین دهه به تولید سواری‌های لوکس پرداخته‌اند، در تلاشند تا مدل‌هایی در این کلاس معرفی کنند. تویوتا و نیسان نیز به عنوان دو خودروساز بزرگ ژاپن در این کلاس رقابت تنگاتنگی دارند و هر یک خودرویی قوی و دوست‌داشتنی عرضه کرده‌اند.

در یک نگاه کلی به محصولات نیسان و تویوتا می‌توان یک نکته را دریافت. تویوتا به رویکرد همیشگی خود پایبند است: حفظ کیفیت به قیمت سادگی. اما نیسان با رویکرد «پلتفرم‌ـ‌‌محور» توانسته‌ است بدون بالابردن هزینه‌ها و فدا کردن کیفیت، فناوری‌ها و امکانات بیشتری را به خودروهای خود بیافزاید. بنابراین طرفداران تویوتا می‌توانند با خیال راحت یک تویوتای همیشگی را سوار شوند، و طرفداران نیسان می‌توانند فناوری‌های به‌روز را در یک ماشین ژاپنی بادوام تجربه کنند. بنابراین نیسان فناوری‌هایی را در ایکس‌تریل ارائه می‌کند که تویوتا آنها را برای لکسوس‌سواران محفوظ نگه داشته است. در ادامه به مقایسه جزئی‌تر می‌پردازیم.

طراحی خارجی

بدون شک، هر دوی این شرکت‌ها طراحان زبردستی در آستین دارند و در زمینه طراحی خارجی سرآمد هستند. در قیاس ایکس‌تریل و راو۴ می‌توان گفت ایکس‌تریل از نظر ظاهری کمی رسمی‌تر است و به دلیل خطوط جانبی بدنه و خطوط کاپوت، کمی بزرگتر از آنچه واقعاً هست، به نظر می‌رسد. اما تویوتا راو۴ به خصوص در جلوی خودرو خطوطی پیچیده‌تر دارد و ابعاد آن در واقعیت کمی بزرگتر از چیزی است که از دور به نظر می‌رسد. هر دو خودرو طراحی نوآورانه‌ای دارند، اما چراغ‌های جلوی تویوتا راو۴ نسبت به ابعاد بدنه آن کمی کوچک است و همین باعث می‌شود که جلوی خودرو هرچند اسپرت، اما بسیار کوچک دیده شود.

طراحی داخلی

از نظر طراحی داخلی، کیفیت و نوع طراحی دو خودرو تفاوت اساسی ندارد. اما مهمترین نکته‌ای که در کابین ایکس‌تریل شاهد آن هستید، سقف پانارومیک است که جلوه‌ای متفاوت به کابین می‌بخشد؛ امکانی که در راو۴ خبری از آن نیست و به یک سان‌روف معمولی و البته به صورت آپشنال بسنده شده است.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

در زمینه پیشرانه و سیستم انتقال قدرت، به عنوان یک‌خودروی دو دیفرانسیل شهری، برگ برنده در اختیار نیسان ایکس‌تریل است. نیسان ایکس‌تریل شاید از نظر توان موتور (۱۷۱ اسب در مقابل ۱۷۷ اسب) در تراز راو۴ باشد. اما گشتاور خروجی موتور نیسان بالاتر است و نسبت به تویوتا در دورهای پایین‌تری در دسترس است. در نتیجه ایکس‌تریل در دورهای پایین‌تری حرکت می‌کند و طبیعتا مصرف سوخت پایین‌تری دارد. بنابر آمار وبسایت رسمی تویوتا، مصرف سوخت شهری راو۴ با موتور ۲٫۵ لیتری، ۱۰٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مصرف سوخت ایکس‌تریل با همین حجم موتور ۹٫۴ لیتر در هر صدکیلومتر است. به عبارت دیگر تویوتا راو۴ چهارده درصد سوخت بیشتری مصرف می‌کند، اما حداکثر توان آن تنها ۳٫۵ درصد از ایکس‌تریل بیشتر است و گشتاور آن نیز از ایکس‌تریل پایین‌تر است.

در زمینه سیستم انتقال قدرت نیز ایکس‌تریل با نسل جدید جعبه‌دنده‌ها، یعنی جعبه‌دنده CVT (ضریب پیوسته) بدون شک یک سروگردن بالاتر از راو۴ با جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک ایستاده است. در ایکس‌تریل خبری از دنده ۱ و ۲ و ۳ نیست و شتاب‌گیری بدون هرگونه ضربه و تغییر دور موتور انجام می‌شود. البته ایکس‌تریل برای علاقه‌مندان به تعویض دنده، حالت شبیه‌سازی دنده‌ها را نیز به جعبه دنده افزوده است. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش مصرف سوخت ایکس‌تریل، استفاده از همین جعبه دنده است که دور موتور را همیشه در بهینه‌ترین حالت ممکن نگاه می‌دارد.

ایمنی

هر دو خودرو جزو بهترین و ایمن‌ترین کراس‌اوورهای دنیا هستند و جوایز متعدد ایمنی را از آن خود کرده‌اند. اما از نظر سیستم‌های فعال پیشگیری از تصادف، ایکس‌تریل ایران یک سروگردن از تویوتا بالاتر است و امکاناتی ارائه می‌کند که تویوتا تنها در نسخه‌های لکسوس در اختیار خریداران گذاشته است. تویوتا راو۴ حتی در نسخه فول‌آپشن نیز این امکانات را به خریداران ارائه نمی‌دهد.

سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم شناسایی اشیای متحرک و دوربین دید اطراف ۳۶۰ درجه، امکاناتی هستند که به‌عنوان «سپر ایمنی» نیسان ارائه می‌شوند و راو۴ فول‌آپشن شانسی در مقابل آن‌ها ندارد. همچنین سیستم کنترل لغزش دیفرانسیل با ترمز (نوعی قفل دیفرانسیل) در ایکس‌تریل ارائه می‌شود.

در کنار موارد فوق، راو۴ فول‌آپشن با ۶ کیسه هوا ارائه می‌شود، اما در صورت تهیه نسخه‌های غیر فول، تنها ۲ کیسه هوا به صورت استاندارد روی خودرو قرار دارد. در مقابل، ایکس‌تریل تنها در یک مدل و با ۶ کیسه هوا عرضه می‌شود.

امکانات رفاهی

از نظر امکانات رفاهی (به جز امکانات ایمنی) ایکس‌تریل و راو۴ فول‌آپشن تقریبا در یک کلاس قرار دارند. اما درباره راو ۴ ایران یک مشکل بسیار بزرگ وجود دارد. راو۴ ایران در رده‌های تجهیزاتی مختلفی ارائه می‌شود که عامل فروش نیز دقیقا از امکانات هر رده باخبر نیست. ذیل کاتالوگ فارسی راو۴ این عبارت درج شده است: «احتمال مغایرت در عکس و مشخصات این بروشور با خودروی تحویلی وجود دارد.» در واقع ممکن است خودرویی که تحویل شما می‌گردد، امکاناتی که انتظار دارید را نداشته باشد. در کاتالوگ فارسی راو۴ تقریبا در مقابل تمام امکانات رفاهی مهم علامت O به معنای آپشنال درج شده و وجود آن‌ها قطعی نیست. در مقابل، ایکس‌تریل تنها در یک رده (فول) عرضه می‌شود و تمام امکانات قیدشده در کاتالوگ‌ها، در خودرو موجود هستند.

اما در مقایسه نسخه فول‌آپشن راو۴ و ایکس‌تریل می‌توان گفت هر دو خودرو به این امکانات مجهز هستند:

  • سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک
  • آینه‌های جمع‌شونده برقی
  • کروز کنترل (کنترل سرعت)
  • گرم‌کن صندلی
  • چراغ‌های دی‌لایت
  • تنظیم خودکار ارتفاع نور چراغ جلو

در کنار همه این امکانات، باید سقف پانارومیک ایکس‌تریل را نیز در نظر گرفت. همانطور که گفتیم، در راو۴ تنها یک سان‌روف معمولی، آن هم به صورت آپشنال ارائه شده است.

جمع‌بندی

رقبای پیشین تویوتا راو۴، یعنی خودروهایی نظیر هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و میتسوبیشی آوت‌لندر، همگی ضعف‌های بزرگی در مقابل این خودرو داشتند و همین امر باعث می‌شد که راو۴ کمابیش تعیین‌کننده استانداردهای بازار باشد. اما با ورود ایکس‌تریل، شاهد خودرویی هستیم که دیگر برچسب کره‌ای و چینی و… به آن نمی‌چسبد و تمام‌قد در مقابل راو۴ می‌ایستد. خودرویی که چه از نظر عملکرد موتور، چه از نظر امکانات ایمنی و چه از نظر امکانات رفاهی وضعیتی بهتر از راو۴ دارد و قیمت آن نیز کاملا رقابتی است. رده‌های مختلف راو۴ از قیمت ۲۳۳ تا ۲۵۸ میلیون تومان عرضه می‌شوند و ایکس‌تریل با قیمت ۲۴۸ میلیون تومان به بازار وارد شده است. با این اوصاف باید منتظر باشیم که این بار استاندارد بازار توسط ایکس‌تریل تعریف شود و شاسی‌بلندهای شهری، این بار باید خود را در رقابت با ایکس‌تریل بسنجند.

منبع: خبرگزاری ایسنا